Merk Eindhoven

Sinds haar oprichting heeft Eindhoven365 zich bezig gehouden met de merkontwikkeling van de stad. Na de organisatorische start, hebben we 2012 gebruikt om onderzoek te doen naar de identiteit van de stad. Vervolgens hebben we in 2013, na een dynamisch proces met een Virtual Design Agency, het nieuwe merk Eindhoven succesvol gelanceerd. Een merk dat aansluit bij de citymarketingstrategie van de stad en de bijbehorende merkpijlers Technologie, Design en Kennis. Vanaf dat moment zijn wij de ‘Custodian of the Brand’, ofwel de hoeder van het merk Eindhoven.

De stad van de samenwerking
Wij bewaken dus het merk en de mentaliteit van Eindhoven. Vanuit die rol introduceren we het merk op zoveel mogelijk plekken. Daarnaast hebben we bestaande merkdragers, in al haar verschijningsvormen, omgebouwd naar de nieuwe visuele identiteit. Maar ook partijen uit de stad zijn met het beeldmerk aan de slag. Op stickers, posters, broches en in kerstpakketten; op steeds meer plekken in de stad zie je de ‘vibes’ verschijnen. Op deze manier wordt het ook door mensen in de stad gedragen en uitgedragen en laden we samen het merk Eindhoven.

Dat deze werkwijze als inspirerend wordt gezien, is in 2015 bevestigd met een Dutch Design Award voor Beste Opdrachtgever. En daar zijn we bijzonder trots op. De jury roemt in hun rapport het lef waarmee we het project Merk Eindhoven hebben aangepakt. De collectieve samenwerking die positieve energie creëert en leidt tot onconventionele oplossingen voor complexe uitdagingen. Zo passend bij Eindhoven, de stad van de samenwerking.

Merk Eindhoven in woord
Het merk Eindhoven bestaat niet alleen uit beeld. Het juiste merkverhaal is zeker zo belangrijk. Dat brengt ons in staat om de identiteit niet alleen goed te visualiseren, maar ook goed te beschrijven. Dat doen we in de vorm van de Eindhoven formule welke volgens ons ‘spot-on’ het DNA van de stad blootlegt: Unconventional x Collaboration = Energy.

Om nog meer verdieping te geven aan de mentaliteit en als extra aanvulling op de Technologie, Design, Kennis positionering, zijn ook een drietal merkwaarden gekozen: Imagine (de verbeeldingskracht om de toekomst te zien), Experiment (durf om de toekomst te prototypen) en Realize (het vermogen om dromen ‘hands on’ te realiseren). We merken dat dit verhaal erg goed resoneert en het merk Eindhoven ondersteunt in het maken van de juiste activatiekeuzes.