We zijn onderweg

We zijn onderweg

We zijn onderweg

2024 wat was je mooi. Het jaar waarin we de harten van 70.000 Eindhoven-fans te veroveren op Instagram. Maar, niet alleen online wisten we liefde voor de stad te kweken. Zo lieten we nieuwkomers zich thuis voelen met een uitgebreid onboardingsprogramma en zetten we Eindhoven op de kaart als kringloop-Walhalla met een heuse pop-up. Voor ons de Normaalste Zaak. Binnen al onze programma's hebben we overigens stappen gezet. Hoe we dat deden en wat we hebben bereikt? Je komt erachter door te scrollen door ons jaaroverzicht van 2024. See you at the end!

Voortgang

Voortgang

De Normaalste Zaak
1

De Normaalste Zaak van Eindhoven

Hoe bereiken we 50% van de inwoners en zorgen we dat 10% van hen aan de slag gaat met het verduurzamen van zijn of haar leefomgeving? Dat zijn de centrale vragen van onze programmalijn voor inwoners. In 2024 sloegen we een nieuwe weg in: met het concept 'De Normaalste Zaak van Eindhoven,' verlegden we de focus van voedselverspilling naar duurzame retail. Dat was overigens niet zo moeilijk, Eindhoven is een Walhalla aan vintage- en kringloopwinkels en kent in iedere buurt wel een Repair Café. Oftewel, tweedekans en tweedehands zijn al de Normaalste Zaak van Eindhoven. Maar hoe laten we nog meer inwoners kennismaken met deze plekken? Door een pop-up in samenwerking met alle kringlopen en Repair Cafés te hosten in winkelcentrum de Heuvel. Oh ja, we maakten daarnaast ook een online route met alle (!) tweedehandszaken, vintagewinkels, kringlopen en Repaircafés.

Benieuwd naar de eerste pop-up van de Normaalste Zaak van Eindhoven en onze toekomstplannen? Check de hele case:

DE NORMAALSTE ZAAK

Zomer Piet Hein Eek showroom bezoekers Nick Bookelaar medium
2

Eindhoven als duurzame citytrip-bestemming

In 2024 hebben we onze visie op duurzaam toerisme verder uitgediept, een visie die we de afgelopen jaren samen met ontwerpstudio Van Eijk en Van der Lubbe hebben ontwikkeld. Daarnaast nemen we deel aan de kopgroep 'Duurzaam Toerisme' samen met amsterdam&partners, Leiden&Partners en NBTC, waarin we kennis delen en van elkaar leren. Om die visie toe te passen, sloegen we de handen ineen met creatief bureau Megawatt voor een campagne, die we de komende jaren gaan inzetten om bezoekers uit Nederland, België en Duitsland te verleiden tot een duurzame citytrip naar Eindhoven. Met als startschot in 2025.

Onderdeel van een duurzame citytrip is natuurlijk de manier van vervoeren: waarom zouden we de auto niet laten staan en eens met de trein naar Eindhoven gaan? In 2024 zetten we de samenwerking met NBTC voort, wat resulteerde in een gezamenlijke campagne met Deutsche Bahn. Zo inspireren we de Duitse markt voor een duurzame treinreis naar de stad. Met de focus op Nederland en onze buurlanden, is het des te belangrijker aansluiting te vinden met de doelgroep. Met behulp van Clonable, een AI-vertalingstool, bieden we voortaan alle content op thisiseindhoven.com aan in Duits.

Eindhoven Exchange Nadia ten Wolde 2
3

Eindhoven Now

In 2022 startten we met het samenbrengen van verschillende Eindhovense onderwijsinstellingen. In een aantal creatieve sessies zochten we antwoord op de vraag: Hoe kunnen we studenten van verschillende opleidingen interdisciplinair laten samenwerken aan Eindhovense vraagstukken? Dit jaar pakten we door op deze grote uitdaging, waarbij het proces onderdeel is van de oplossing. Aan de hand van ons gezamenlijke leerproces ontwikkelden we een concept om onze collectieve droom werkelijkheid te maken, namelijk: een interdisciplinaire leercommunity opzetten.

Wil je meer weten over Eindhoven Now? Check de update hier:

Eindhoven Now

Homewards
4

Homewards: Het social-onboardingprogramma

Hoe zorgen we ervoor dat nieuwkomers soepel hun plek vinden in de regio Eindhoven? Daar hielpen we natuurlijk al een handje bij als ultieme inspiratiegids op thisiseindhoven.com en met een heuse quiz om de stad nóg beter te leren kennen, maar in 2024 deden we daar een grote schep bovenop. In samenwerking met Expat Center South en Brainport Development lanceerden we het Homewards socialonboardings-programma bestaande uit drie events: The Welcome Evening, The Workshop en The Quiz.

Connectie maken met en in een nieuwe stad blijkt niet altijd even makkelijk, dus restte ons de vraag: hoe kunnen we daar zelf een handje bij helpen. We stelden speciaal voor het programma twee communitymanagers aan. Zij waren aanwezig bij ieder event en deelden gedurende de hele periode tips & tricks om nieuwe mensen te ontmoeten en plekken te ontdekken. Kortom, om van Eindhoven een thuis te maken.

Benieuwd hoe we nieuwkomers helpen sociaal te landen? Check de hele case:

Homewards

EDD markers Strijp Nick Bookelaar 07957 large
5

Eindhoven Design District

Voor onze programmalijn designprofessionals werken wij nauw samen met Dutch Design Foundation en gemeente Eindhoven. Onder de noemer Eindhoven Design District werken wij aan het zichtbaar en beleefbaar maken van ontwerp in de stad. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van Regio Deal Brainport Eindhoven.

In 2023 hebben we mooie stappen gezet om meer ontwerp toe te voegen aan de openbare ruimte. The Many Tree van Joshua Russo-Batterham en de Bepaalbakken van de Reuringdienst, bijvoorbeeld. We gingen daarnaast aan de slag met een designobject in de buurt van het station. Begin 2024 presenteren twee ontwerpers hun voorstellen van deze eyecatcher, waardoor je direct weet ‘ik ben in een designstad!’. Ook breidden we eindhovendesigndistrict.com uit met cases, interviews en visiestukken, én reisde onze EDD-expo de stad door.

Nieuwsgierig? Lees meer over deze case!

Eindhoven Design District

Grootste compliment: 'Nothing beats the heartwarming welcome I received from Homewards!'

Renske Wouter Kooken
Resultaten

Resultaten

Ook dit jaar gingen de cijfers door het dak:

2024 in cijfers

  • 33.800.000 Totaal impressiesGoogle (organisch)
  • 12.800.00 Totaal impressies socialmedia
  • 984.000 Unieke websitebezoekers
  • 267.357 Instagram-likes
  • 2.785.000 Tiktok-views
  • 480.000 Totaal externe kliks
  • 13.500 Nieuwe volgers Instagram & Facebook
  • 3.800 Nieuwe nieuwsbriefabonnees
  • €5.420.300 Totale mediawaarde

Een greep uit de publicaties in 2024

Image Valk Magazine
Image 2 In Eigen Land
Image 2 Architectual Digest
Image 1 Tapas Magazine
Image 4 Condé Nast Traveller
Image 1 Gazet van Antwerpen
Image 3 Art Mag
Image 4 Condé Nast Traveller
Image 5 FVW
Image 6 De Zondag
Image Le Soir
Image 1 NRZ
Image 3 Mia
Image 5 Elle Decor
Image Die Welt

Influencers deelden massaal hun Eindhovense avonturen!

Thetwirlingtraveller
Paulinegrossen
Goodmorningworldblog
Goodmorningworldblog
Campagnes

Campagnes

Activerende campagnes

We brachten onze doelgroepen in beweging met activerende campagnes en waren bijna het hele jaar zichtbaar in binnen- en buitenland. Hier een greep uit onze campagnes in 2024.

This is Eindhoven

Als het inspiratieplatform voor ieders Eindhoven-ervaring is zichtbaarheid onmisbaar. Jarenlang deelden we onze energie met uitingen van Share the Vibe, maar in 2024 kozen we ervoor om die energie wat concreter te maken. We lieten bekenden en onbekenden, studenten en bezoekers weten met een Out of Home-mediacampagne dat we op thisiseindhoven.com 24 uur per dag klaar staan met de allerbeste tips.

Image
Last outdoor media eindhoven Niels Feijen
This is Eindhoven in de openbare ruimte
Last outdoor media eindhoven Niels Feijen

Leer meer over deze case.

Bekijk Case

Wrap up the Year

Met Wrap up the Year, een samenwerkingscampagne met Bureau Binnenstad Eindhoven, nodigden we inwoners en bezoekers uit het jaar feestelijk af te sluiten in Eindhoven, Eindhoven-style. De hele decemberfeestmaand barstte het van de evenementen en activiteiten, was de binnenstad éxtra feestelijk aangekleed met nieuwe vibes-sfeerverlichting en stonden de ondernemers klaar om van de laatste weken van 2024, een waar feestje te maken.

Wrap up the Year Max Kneefel 94 medium
Wrap up the Year Max Kneefel 115 medium
Wrap up the Year
WUTY header Max Kneefel

Lees meer over onze eindejaarcampagne in deze update.

Bekijk Update

PROJECT EINDHOVEN

De liefde voor de stad is op één plek extra goed voelbaar: in het Philips Stadion. Die liefde voor de club en Eindhoven heeft RUGGED, in samenwerking met allerlei Eindhovense artiesten, onder de noemer EINDHOVEN’S FINEST weten te vangen. Als die liefde zo diep zit, waarom doen we niet hetzelfde voor Eindhoven? Voor PROJECT EINDHOVEN sloegen we handen ineen met RUGGED en een boel Eindhovense artiesten. Het resultaat: twee écht Eindhovense platen over de liefde voor de stad.

Project Eindhoven schrijverskamp Studio Heinrich 3 medium
Project Eindhoven Max Kneefel 8 medium
PROJECT EINDHOVEN
Project Eindhoven schrijverskamp Studio Heinrich 61 Groot

Hoe schrijf je nu een Eindhovens anthem? Je leest het hier!

Bekijk Update

KAMP-C

In Eindhoven zetten we al jaren influencers in voor onze PR- en contentstrategie. Dit keer organiseerde VisitBrabant in samenwerking met Thx.agency, een marketingbureau voor de reis- en vrijetijdsindustrie in de Benelux, de influencergroepstrip ‘Kamp-C’ naar vier Nederlandse steden, waaronder Eindhoven. Van bijenhouden tot lasergamen, middels speciale opdrachten leerden de content creators en hun volgers Eindhoven op een interactieve en originele manier kennen.

Kamp C 2
Vlaamse content creators ontdekken Eindhoven tijdens Kamp-C
Kamp C

Lees hier de hele update.

Bekijk Update
This is Eindhoven

This is Eindhoven

Eindhoven is evergreen ...

... net als de artikelen op thisiseindhoven.com. We namen je vorig jaar al even mee in onze contentstrategie: waar we onze socialmediakanalen inzetten voor storytelling, is de website een evergreen basis met informatie over Eindhoven. Dat betekent dat we voor kwaliteit over kwantiteit gaan. We produceren niet oneindig veel artikelen, maar juist content die aansluit bij de doelgroep. Die lijn trokken we door in het type websitebezoeker dat we wilden aantrekken: de kwalitatieve bezoeker. Geen eenmalige gebruiker, maar iemand die zich vaker wil onderdompelen in de Eindhovense content.

Contentstrategie this is Eindhoven
Dutch Design Week Nul Zes Nick Bookelaar 2 large

Lees meer over onze contentstrategie.

Bekijk Case

@eindhovencity groeit: we tikten de 70.000 volgers aan op Instagram.

Niels Wouter Kooken

We gingen door het dak met @eindhovencity

PSV
Philipsdorp
GLOW 2
GLOW
Carnaval
PSV 2
BLOB
TRUDO

We zetten deze events in de spotlight met onze content

This is a hotspot

Taphuys Eindhoven restaurant bar foto Max Kneefel 32 medium
Urban Shopper Max Kneefel 26 medium
Good Day Concept Store winkel Max Kneefel 25 medium
Cafe Lou Lou restaurant cafe Max Kneefel 14 medium
Blue Collar hotel Max Kneefel 19 medium
Speciale projecten

Speciale projecten

Convention Bureau Brainport Eindhoven

2024 was het tweede operationele jaar van Convention Bureau Brainport Eindhoven. Onze focus ligt nog altijd op het binnenhalen van internationale congressen die de profilering van Eindhoven en de Brainportregio versterken. Dat deden we uiteraard met de tweede editie van onze FamTrip. Daarbij hebben we dit jaar betrokkenheid gerealiseerd bij meer dan 35 congressen, waaronder x en x. Dankzij onze zichtbaarheid online en op beurzen, zijn we van 13 naar 23 congresloketrajecten gegaan met een economisch potentieel van €4 miljoen.

We wonnen dit jaar ook 6 bidtrajecten. Deze congressen, die tussen 2025 en 2027 zullen plaatsvinden, vertegenwoordigen een economisch potentieel van ruim €4,3 miljoen. Daarnaast waren we betrokken bij hebben we drie strategische projecten: we waren kartrekker bij Drive Forward (april 2025), bouwden aan een coalitie voor 'Energy for AI' (november 2025) en we hebben de 'Heterogeneous Integration Conference' (2026) opgezet. De aankomende periode is cruciaal om het Convention Bureau te bestendigen en onze impact voor de komende jaren te waarborgen.

FA Mtrip House of Yellow 38 large
Evoluon Max Kneefel 3 medium
FA Mtrip House of Yellow 35 medium
Convention Bureau Brainport Eindhoven
Minds of brainport

Lees de hele case hier.

Bekijk Case

Oranjekoorts met THE VIBE

Wat kunnen we zeggen? In Eindhoven houden we van voetbal. Van PSV tot het Nederlands elftal, we zijn de moeilijkste niet! De zomer van 2024 was er een die Eindhoven oranje kleurde met door heel de stad grote schermen om van de wedstrijden te genieten. Daar hoorde wat ons betreft een limited edition THE VIBE t-shirt bij om die energie te supporten.

THE VIBE EK Cleo Goossens 1
THE VIBE EK Cleo Goossens 2
THE VIBE lanceert limited edition EK-shirt
Image 1

Lees de hele update.

Bekijk Update

Schil & Stronk bij Gemeente Eindhoven

Vorig jaar organiseerden we de eerste editie van Buurtbistro Schil & Stronk, met een kookworkshop en buurtlunch. Een groot succes, wat de gemeente Eindhoven niet ontgaan was. Toen zij hun Klimaatweekprogramma voor medewerkers samenstelden, klopten ze bij ons aan. ‘Kunnen jullie ook voor ons een editie Schil & Stronk organiseren?’. Maar natuurlijk!

Schil Stronk bij gemeente Eindhoven inwonerscampagne Nick Bookelaar05176
Schil Stronk bij gemeente Eindhoven inwonerscampagne Nick Bookelaar05414
Schil Stronk bij gemeente Eindhoven inwonerscampagne Nick Bookelaar05498
Schil & Stronk bij Gemeente Eindhoven
Schil Stronk bij gemeente Eindhoven inwonerscampagne Nick Bookelaar05482

Lees de hele update.

Bekijk Update

THE VIBE tijdens Dutch Design Week

Speciaal voor Dutch Design Week maakte Coffeelab een comeback met een pop-up in de voormalige Brandstore aan het Stationsplein. Voor ons de uitgelezen kans om de samenwerking op te zoeken, zoals we dat vroeger deden op deze iconische plek. Van Kei Black naar THE VIBE: met een mini-expositie lieten we de ontwikkelingen van ons kledingmerk zien.

THE VIBE x Coffeelab
THE VIBE x Coffeelab 2
THE VIBE tijdens Dutch Design Week
THE VIBE x Coffeelab 2

Lees de hele update.

Bekijk Update
Eindhoven247

Eindhoven247

Eindhoven247

Met onder andere de komst van onze gezamenlijke directeur Roland Kleve, stond 2024 in het teken van verbinden. Eindhoven247 en Eindhoven365 waren altijd al onlosmakelijk van elkaar verbonden, maar in dit jaar zochten we steeds vaker de samenwerking op met onze collega's. Onze zusterorganisatie leverde ook dit jaar een bijdrage aan de citymarketingstrategie, onder andere door: het verwelkomen van bezoekers in het Tourist Information Eindhoven, het organiseren van evenementen als Park Hilaria, het Kampioensschapsfeest van PSV en New Years EHVE, de aantrekking van internationale sportevenementen en de ondersteuning van het Depot Eindhoven. Hieronder een greep van de projecten waarin we samen optrokken.

Meer over Eindhoven247

Open Eindhoven

Het project Open Eindhoven is een initiatief om de grote transformatie van Eindhoven op een heldere maar vooral ook leuke manier te communiceren naar bewoners en bezoekers. Dit jaar waren we intensief betrokken bij de doorontwikkeling van de Open Eindhoven-stijl. Waar we eerder spraken over een Open Eindhoven presentatieruimte, spreken we nu over een samensmelting van een expositieruimte en het Tourist Information Eindhoven. Zo creëren we in de Heuvel, in elkaars verlengde, een plek waar we het complete Eindhoven-verhaal vertellen.

Update highlight
Muziekgebouw Eindhoven House of Yellow 10 medium

Expositie Open Eindhoven naar het Muziekgebouw

Bekijk Update

Plaats-Maken

Donderdag 30 mei organiseerden we het afscheidscongres Plaats-Maken, ter ere van het vertrek van voormalig directeur-bestuurders Peter Kentie en Eric Boselie. Met inspiratiesessies door vakgenoten en de introductie van Roland Kleve als de nieuwe directeur-bestuurder van Eindhoven Marketing, stond de dag volledig in het teken van ‘plaats maken’.

Afscheidscongres Plaats Maken House of Yellow 450 medium
Plaats-Maken: inspiratiecongres en afscheid directie
Afscheidscongres Plaats Maken House of Yellow 362 medium

Plaats-Maken: inspiratiecongres en afscheid directie

Bekijk Update

New Years EHVE

Dankzij New Years EHVE, het officiële nieuwjaarsfeest van Eindhoven dat georganiseerd wordt door Eindhoven247, stond oudejaarsavond in het teken van 'het ontsteken van het nieuwe licht.' Een nieuwe traditie georganiseerd rondom de iconische Lichttoren, waar Eindhovenaren samen het nieuwe jaar inluiden. Voor de tweede editie werd het evenement opgeschaald en nog vetter ingekleed met lichtprojecties, knallend vuurwerk en een lokale line-up. Dit jaar trokken we samen op in de marketing van het evenement, onder andere met een doorvertaling naar de @eindhovencity-kanalen. Iets waar we in 2025 op door bouwen.

2024 12 31 New Year EHVE KLEURSTOF LRWM 050
2024 12 31 New Year EHVE KLEURSTOF LRWM 002
2024 12 31 New Year EHVE KLEURSTOF LRWM 093
Happy New Years EHVE
2023 12 31 New Years EHVE Kleurstof LR 072

Lees de hele update.

Bekijk update
Nawoord

Nawoord

Nawoord

Het was even hard werken, maar je hebt het gered tot het einde van ons jaaroverzicht. En we kunnen wel stellen: het was een bijzonder jaar. Wij kijken als team Eindhoven365 met trots terug op wat we samen met de stad teweeg hebben gebracht.

De grootse zichtbaarheid van Eindhoven in de media en in de digitale wereld staat als een huis. Meer dan een miljoen unieke bezoekers op Thisiseindhoven.com in één jaar is bijzonder. De geweldige evenementen in de stad en het diverse aanbod in horeca en retail maakt van Eindhoven een gewilde locatie om te bezoeken. En uiteraard voor de langere termijn een fijne centrumstad van een ambitieuze regio waar talent gedijt.

Voor nu wil ik al onze partners, Eindhovense ondernemers en natuurlijk de Eindhovenaren bedanken voor hun enthousiasme, inzet en steun het afgelopen jaar. Ook komend jaar zetten we weer samen koers om ons doel van Eindhoven als meest menselijke innovatie stad te presenteren en inhoudelijk te versterken.


Wat zijn de belangrijkste highlights van het jaar:

Iets roepen over dat we in 2025 gaan terugblikken op de afgelopen jaren om de strategie aan te scherpen voor de volgende strategische periode


Organisatie

Organisatie

Wij zijn Eindhoven365

Renske Wouter Kooken
Renske Mehra Programmamanager nieuwkomer
Thijn Boons Wouter Kooken 1 medium
Thijn Boons Projectmarketeer toerisme & PR
Bo Kuijstermans Wouter Kooken 6 medium
Bo Kuijstermans Marketingmanager content & kanalen
Erik Wouter Kooken
Erik van Gerwen PR & media
Rico Wouter Kooken
Rico van Lent Performance Marketeer
Kyra Wouter Kooken
Kyra Keuken Programmamanager inwoner en designprofessional
Tamara Wouter Kooken
Tamara Savelkoels Marketingmanager toerisme & pr
Niels Wouter Kooken
Niels Feijen Contentmarketeer
Pieter Wouter Kooken
Pieter Hermans Business development Convention Bureau
Ingeborg Wouter Kooken
Ingeborg Bosch Manager Convention Bureau
Cuno Groenewoud Wouter Kooken 4 medium
Cuno Groenewoud General Manager
Jenna Wouter Kooken 1
Jenna Vervoorn Contentmarketeer
Lisa Gorree Wouter Kooken 1
Lisa Gorree Social media marketeer
Roland Wouter Kooken 1
Roland Kleve Directeur bestuurder

Nóg niet uitgescrold? Goed nieuws: scrol nog even door en bekijk ons jaaroverzicht van 2023!

Jaaroverzicht 2023

Loading next level city marketing ...