Another City Trip: Belgische influencers volledig verrast door Eindhoven
Liveable City, PR
14 september 2018

Another City Trip: Belgische influencers volledig verrast door Eindhoven

Another Citytrip is een campagne van citymarketingorganisatie Eindhoven365 om de stad als toeristische bestemming op de kaart te zetten. De campagne richt zich in 2018 specifiek op Belgische influencers met een internationale achterban. In totaal 16 influencers zeiden 'ja' op een mystery city trip van 48 uur. Pas tijdens de reis werd de eindbestemming bekendgemaakt, waarop een op maat gemaakt programma volgde voor de influencers en hun partners. De ene verrassing volgde de andere op: bij aankomst in de stad, het hotel en de hotelkamer en van de cocktail tot in de restaurants, de geselecteerde en ingerichte winkels alsmede tijdens de tours door de stad.

Het projectteam van Eindhoven365 heeft in de voorbereiding voor deze editie van Another Citytrip de socialmediakanalen van de influencers op de voet gevolgd en een uitgebreid online profiel samengesteld. Op basis daarvan is een persoonlijk programma per influencer gemaakt, inclusief shopping, eten en drinken. Maar dat was niet alles. Zo kwamen de influencers hun eigen foto’s tegen op de digitale schermen en city beacons in de stad, ontvingen vooraf een gepersonaliseerde Eindhoven rolkoffer op basis van hun lievelingskleur en foto, kregen cocktails op basis van hun Instagramprofiel, goodiebags met Eindhovense specialiteiten en bezochten zij de winkels die speciaal met hen waren gematchede en voor hen aangekleed. In de winkels maakten ze kennis met de ondernemer en ondernamen ze voor hen speciaal georganiseerde activiteiten. 

Zowel de influencers als de ondernemers in Eindhoven waren zeer tevreden met dit op maat gemaakte en sterk gepersonaliseerde bezoek.

Ervaringen influencers en ondernemers
“You really need to visit Eindhoven and discover some cool hotspots”
Inge Moerenhout (@Ingemoerenhout)

“Bedankt voor het TOPWEEKEND in Eindhoven. Een stad die ons 100% heeft weten te overtuigen.”
Lesley van Loon (@Lesleystraveldiary)

“Wow! We’re having the best weekend here in @eindhovencity.”
Pauline Grossen (@Afashiontaste)

“Tijdens deze campagne heb ik in mijn winkel direct contact met Vlaamse influencers. De Vlaming is voor ons een belangrijke doelgroep. De influencers waren enthousiast en dat vertaalde zich direct online in reacties van hun volgers.”
Arnold Raaijmakers (Vielgut)

“Het is voor ons een prachtige kans. Op deze manier kunnen wij aan de Vlaamse doelgroep laten zien wat wij als hotel en stad aan beleving en persoonlijke service kunnen bieden."
Ludo de Jong (NH Collection Hotel Eindhoven Centrum)

“The customization of the program really convinced our guests. This group really got excited about the city and the information they received about the diversity of Eindhoven. They and we are truly energized by the weekend!”
Ailén Gamberoni (Cucina Italiana Strijp-S)

België als bewuste keuze
Peter Kentie, directeur Eindhoven365: “De keuze voor België is bewust. Eindhoven wil bezoekers trekken, zowel uit binnen- als buitenland, die vervolgens hun uitgaven doen bij hotels, winkels, horeca en cultuur. De beleving die we kunnen bieden sluit aan bij de kwalitatieve wensen van Vlamingen en we zijn binnen één uur bereikbaar. Meer dan 30 ondernemers en organisaties waren onderdeel van het programma om de influencers een volledig gepersonaliseerde trip te bieden van begin tot einde. Na de twee eerdere campagnes wilden we voor deze derde editie de lat nóg hoger leggen. Want in een wereld waarin veel maakbaar lijkt, hoe zorg je er als stad dan voor dat een influencer een onvergetelijke ervaring gaat beleven? Om echt te raken vonden we het noodzakelijk om voor iedereen een zeer persoonlijke ervaring te creëren, wat resulteerde in 16 onafhankelijke programma’s tijdens één weekend.”

Resultaten campagne
De resultaten van deze campagne zijn pas na een paar maanden echt zichtbaar, omdat de online invloed de komende periode nog voortduurt. Tijdens en na Another Citytrip doen de influencers met in totaal meer dan 750.000 volgers verslag van hun ervaringen op social media (Instagram, Facebook) en de komende tijd via blogs en vlogs. Doel is om andere Vlamingen te activeren voor een (meerdaags of kort) stadsbezoek aan Eindhoven. Net na dit geslaagde weekend zijn al meer dan 600 Instastories- en Instaposts (fotos en video’s) verschenen en is er veel interactie met hun achterban, die enthousiast reageren op wat Eindhoven te bieden heeft. Ook de deelnemende ondernemers in de stad waren actief op Facebook en Instagram om verslag te doen van het bezoek van de influencers.

Influencers
Dit verrassingsbezoek is onderdeel van de 3e editie van ‘Another Citytrip’, een citymarketingconcept ontwikkeld door Eindhoven365 in samenwerking met Zandbeek. De vorige twee edities van Another Citytrip hebben diverse Marketingprijzen opgeleverd. Voor deze editie is naast met Zandbeek ook samengewerkt met Coopr, een Nederlands-Belgisch PR-bureau. De campagne werd mede ondersteund met gelden uit de Bedrijfs Investerings Zone (BIZ) Eindhoven Centrum.

De Belgische influencers waren persoonlijk geselecteerd op hun achterban en hun gevoel voor avontuur. Bijzonder is de personalisering van het programma, dat geen van de influencers van tevoren wisten waar de reis naartoe ging en en dat er geen afspraken waren gemaakt om te posten. De influencers-doelgroep bestaat uit ‘City Explorers’, mensen die open staan voor avontuur, de stad echt verkennen en zoveel mogelijk de onontdekte plekken willen opzoeken.

Eindhoven als bestemming in de lift
Bij binnenlandse toeristen staat Eindhoven al bekend als de shoppingstad van het Zuiden. Ook buitenlandse toeristen bezoeken steeds vaker de stad, zoals aangetoond in het aantal hotelovernachtingen in 2017. Van de in totaal 917.000 overnachtingen (een stijging van 15 % ten opzichte van 2016) waren circa tweederde buitenlandse bezoekers. Met een kamerbezetting van 78% heeft Eindhoven na Amsterdam het hoogste percentage landelijk. De cijfers laten ook zien dat de verhouding tussen het aantal zakelijke en leisure overnachtingen aan het veranderen is, van ongeveer 70:30 in 2012 tot bijna 60:40 in 2017.