Den Haag wint Nationale Citymarketing Trofee 2016
Awards
7 juni 2016

Den Haag wint Nationale Citymarketing Trofee 2016

In de categorie boven 100.000 inwoners heeft Den Haag dit jaar de Nationale Citymarketing Trofee gewonnen. Den Haag nam het op tegen Rotterdam en Eindhoven (winnaar 2014 & 2015). In de categorie onder 100.000 inwoners liet Goeree-Overflakkee Helmond en Kampen achter zich.

Nominaties
In de periode voorafgaand aan de nominaties, zijn gemeenten in staat gesteld om zichzelf aan te melden voor de Nationale Citymarketing Trofee. De aanmeldingen zijn daarna voorgelegd aan de jury. Bij de vaststelling van de nominaties heeft de jury gekeken naar vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing. Ook is gekeken naar spraakmakende en/of opvallende marketingactiviteiten in 2015 en is de jury altijd op zoek naar vernieuwing en de bijdrage aan het vakgebied. De aangeleverde documentatie, de mondelinge presentatie en de daaropvolgende vragenronde, vormden voor de jury voldoende basis om de resultaten en ontwikkelingen binnen de verschillende gemeenten te toetsen en te waarderen.

Eindhoven acteert in de Champions League van de citymarketing.

Juryrapport over Eindhoven
Het juryrapport klinkt als volgt: “Terwijl in voorgaande edities de jury vrij snel de winnaar in de categorie 100.000+ gemeenten kon aanwijzen, waren de verschillen dit jaar een stuk kleiner. Het niveau bij alle drie de genomineerde gemeenten is bijzonder hoog. Er is met recht sprake van de ‘Champions League’ onder de citymarketing gemeenten."

"De jury is opnieuw bijzonder te spreken over de consistentie waarmee Eindhoven haar citymarketingbeleid doorvoert. Daarmee sleepte de lichtstad de afgelopen twee jaar de Nationale Citymarketing Trofee voor steden met meer dan 100.000 inwoners in de wacht. Ook in 2015 profileerde Eindhoven zich als een sterk merk met een focus op de pijlers technologie, design en kennis. Daarbij probeert de stad haar internationale toeristische marktpositie uit te bouwen en  te versterken. Het nieuwe organisatiemodel van citymarketing vindt de jury een positieve ontwikkeling. Daarnaast zijn de regionale samenwerking en uitstraling kenmerkend.”

De Nationale Citymarketing Trofee (NCT) werd dit jaar voor de 7e keer uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing. Dit landelijk congres werd dit jaar gehouden op maandag 6 juni in Arnhem. Eindhoven365 feliciteert Den Haag met de winst.