Het merk Eindhoven als levendige entiteit
Merk Eindhoven, Talent Town
17 maart 2016

Het merk Eindhoven als levendige entiteit

In een eerdere blog vertelde ik je wie Bright Talents zijn en waarom zij zo belangrijk zijn voor Eindhoven. Een belangrijke conclusie uit het onderzoek naar de Bright Talent is dat deze doelgroep op zoek is naar ‘the off the beaten track’ alternatief. Eindhoven als stad, maar ook het merk Eindhoven, in al zijn dynamische verschijningsvormen, leent zich daar perfect voor.

Al snel werd duidelijk dat video een interessante optie is om een activatiecampagne mee te voeren

Experimenteren met het merk Eindhoven
Sinds onze oprichting hebben wij ons bezig gehouden met de merkontwikkeling van de stad. Hier kun je lezen hoe het traject rondom het merk Eindhoven in de afgelopen jaren vorm heeft gekregen. Afgelopen jaar (2015) hebben we vooral besteed aan het leren van en experimenteren met activatie. We zijn daarvoor het gesprek aangegaan met Eindhovense beeldmakers. Zij zijn immers (inter) nationale Bright Talents die al voor Eindhovenen hebben gekozen. We hebben hen gevraagd om hun visie op het merk Eindhoven te geven en hoe we awareness kunnen creëren bij hun collega Bright Talents. Al snel werd duidelijk dat video een interessante optie is om een activatiecampagne mee te voeren.

De opkomst van video marketing
De opkomst van de ‘connected consumer’ heeft geleid tot tal van innovaties op het gebied van mobile, social en engagement marketing strategieën. 60% van alle digitale uitingen bestaan uit visuele content. Video ontpopt zich daarbij steeds meer als hét medium om in te zetten. Niet alleen voor peer-to-peer content, maar ook voor brand to consumer communicatie.

Alleen YouTube heeft al meer dan een miljard gebruikers wereldwijd

Logisch wel. Mensen zijn van nature visueel ingestelde wezens. De uitspraak “een beeld zegt meer dan duizend woorden” is bij iedereen bekend. En bewegend beeld houdt de aandacht zelfs nog langer vast dan een stilstaand beeld. Alleen YouTube heeft al meer dan een miljard gebruikers wereldwijd. Dat is bijna een derde van alle mensen die internet gebruiken. Een goede reden voor steeds meer bedrijven om online video te integreren in de customer journey van de doelgroep. Het gaat marketeers daarbij zowel om het bereiken van nieuwe doelgroepen als het bouwen van merkvoorkeur en het bijdragen aan de conversie. Precies dat is wat we willen bereiken bij onze doelgroep.

Share the Vibe
Bovenstaande inzichten resulteerde in de videocampagne Share the Vibe, die we in januari 2016 hebben gelanceerd en verspreid over dit jaar wordt uitgerold. Share the Vibe video’s worden vanuit de bottom-up gedachte gemaakt. De enige sturing die de makers ontvangen, is het begin- en eindshot. Alles ertussenin is volledig vrij voor eigen interpretatie, waardoor compleet verschillende videos over (het merk) Eindhoven ontstaan. Voor en door de doelgroep dus. Op deze manier laten we hen authentieke, creatieve, ‘off the beaten track’ verhalen over Eindhoven delen met de wereld.

We zijn overigens niet het eerste merk dat op deze manier met zijn branding speelt. Merken als National Geographic, MTV, VPRO en natuurlijk Google gingen ons voor. Dat en meer zie je terug in het eerste conceptvoorstel van Share the Vibe, dat toen nog According to… heette.