Hotelovernachtingen Eindhoven groeien door
Merk Eindhoven, Strategie
11 juli 2018

Hotelovernachtingen Eindhoven groeien door

Het aantal overnachtingen in hotels en B&B-accommodaties is met 15% gestegen ten opzichte van 2016. Deze stijging ligt hoger dan het landelijk gemiddelde van 11%. In 2017 steeg - voor het derde jaar op rij - ook de bezetting van de hotelkamers. Met bijna 78% liet Eindhoven alleen Amsterdam voor zich op het gebied van kamerbezetting.

Wethouder Monique List: “Deze cijfers over 2017 zijn bijzonder gunstig voor de stad. Al sinds 2013 kent Eindhoven een duidelijk stijgende trend, mede gevoed door een heel herkenbare citymarketingstrategie. Het nationaal en internationaal op de kaart zetten van de stad heeft zonder meer een flink effect gehad. De investering hierin rendeert én kent een duidelijke economische spin-off. Zoals vorige week bekend werd, groeide ook de economie van Eindhoven als geheel in 2017 fors. Het sterkst van de vijf grootste steden in Nederland. De hotel- en toeristenbranche profiteren hiervan én dragen er aan bij. Natuurlijk kunnen we niet achteroverleunen nu. We moeten ons blijven inspannen om ervoor te zorgen dat de stad zowel zakelijk als toeristisch een place to be blijft.”

Meer toeristische overnachtingen
De cijfers laten ook zien dat de verhouding tussen het aantal zakelijke en leisure overnachtingen aan het schuiven is. Van ongeveer 70:30 in 2012 tot bijna 60:40 in 2017. Eindhoven wordt aantrekkelijker voor toeristen. De groei van de economie en het effect van een permanente koopzondag spelen hierbij een belangrijke rol.

Volgens Peter Kentie, directeur Eindhoven365, heeft ook de duidelijke en actieve citymarketingstrategie een aandeel: “Eindhoven365 richt zich op het genereren van internationale media-aandacht en berichtgeving over Eindhoven en het inzetten van zogenaamde influencers (bloggers en vloggers) uit de belangrijkste markten. Het heeft ertoe geleid dat Eindhoven steeds meer als toeristische bestemming op de kaart is gezet. Met een groeiend aanbod van horeca en retail en toenemende kwaliteit. De samenwerking in de stad met de betrokken partijen werkt uitstekend en komt de vrijetijdseconomie van Eindhoven zeer ten goede. En dat levert ook meer en meer banen op in deze sector.”

Hoteliers 
De hoteliers zijn blij met de toename in hotelovernachtingen, maar zeggen wel alert te zijn op het feit dat het aanbod van hotelkamers ook toeneemt. Veronique van Bree, voorzitter van het Eindhovens Hoteliers Overleg: “De goede cijfers over 2017 stemmen ons zeker tevreden. We zien wel dat de uitbreiding van het aantal hotels en hotelkamers in de stad het verdienmodel bij de bestaande hotels onder druk zet. Hoewel op korte termijn het aanbod aan kamers de vraag overtreft hebben we vertrouwen in de toekomst. Zeker wanneer we, in samenwerking met Eindhoven365 en de gemeente, ervoor kunnen zorgen dat Eindhoven zich als stad sterk positioneert en het aantal overnachtingen blijft stijgen.”