Meer dan 1 miljoen hotelovernachtingen in 2019
Liveable City, PR
29 juni 2020

Meer dan 1 miljoen hotelovernachtingen in 2019

In 2019 zijn er 1.053.000 hotelovernachtingen geweest in Eindhoven. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van 2018 toen de teller op 965.000 overnachtingen stond. Deze toename van hotelovernachtingen levert de stad extra economische activiteiten op, zowel bij de hotels zelf als bij de toeleveringspartners. Ook is er een stevige spin-off voor de stad, onder meer op het gebied van werkgelegenheid.

Samen de schouders eronder
Monique List-de Roos, wethouder Binnenstad & Citymarketing: “Meer dan een miljoen overnachtingen in Eindhoven vorig jaar, dat is een mooi resultaat voor de hotelbranche. En daar profiteren anderen in de stad weer van mee, want hotelgasten geven natuurlijk op meer plekken in de stad hun geld uit. Voor de gemeente betekent dit ook een stijging van de reserve toeristenbelasting. Dat geld gebruiken we om te investeren in de aantrekkingskracht van Eindhoven. En dat is juist nu heel belangrijk. Want de cijfers zullen voor 2020 helaas een ander beeld laten zien. De maatregelen tegen het coronavirus hebben ook de hotels stevig geraakt. De effecten blijven we waarschijnlijk in 2021 nog voelen. Om de schade te beperken moeten we er samen de schouders onder zetten. Investeren in de aantrekkingskracht van Eindhoven, en in het bijzonder de binnenstad, is juist nu heel belangrijk.”

Maximaal rendement
Rick Polman, directeur Van der Valk Hotel Eindhoven namens Eindhovens Hoteliers Overleg: “De grens van 1 miljoen hotelovernachtingen is een prachtige mijlpaal, en is een duidelijk signaal dat de aanpak van de Eindhovense citymarketing werkt. De huidige crisis heeft dit zorgvuldig opgebouwde succes ernstig verstoord.  De inspanningen van Eindhoven365 zijn belangrijker dan ooit om zo snel mogelijk terug te keren naar de oude situatie. Investeren in de aantrekkingskracht van de stad en het ontwikkelen van evenementen en initiatieven die bijdragen aan (inter)nationale bezoekers, maar zeker ook het activeren van de lokale en regionale bezoekers, zowel zakelijk als privé is en blijft cruciaal. De toeristenbelasting die de logiesverstrekkers berekenen aan de gast moet dus blijvend en duurzaam geïnvesteerd worden in die zaken die maximaal rendement opleveren voor de hele breedte van de horeca en retail in de stad.”

Verdubbeling van overnachtingen
Peter Kentie, directeur van Eindhoven365: “Terugkijkend naar 2019 zijn we uiteraard content met het behaalde resultaat. Verder terugkijkend is het een fenomenale prestatie van Eindhoven als bestemming. In negen jaar tijd hebben we een verdubbeling(!) gerealiseerd van 513.000 naar 1.053.000 betaalde overnachtingen in onze stad. De actieve marketing en de nauwe samenwerking met de hoteliers en de gemeente heeft Eindhoven ook op de kaart gezet als vrijetijdsbestemming. Voor de hotelmarkt in 2020 moeten we met zijn allen hard werken om de stad, in het bijzonder de binnenstad, aantrekkelijk te houden voor meerdaags hotelbezoek. Dus samen optrekken, ondersteund door goede communicatie en een effectieve marketingaanpak is cruciaal. Hotelovernachtingen door toeristen zijn van evident belang, zeker omdat de zakelijke markt nog terughoudend is vanwege de nog geldende internationale reisbeperkingen."

hotelovernachtingen.jpg
2009 t.o.v. 2019: flinke toename van aantal kamers en aantal overnachtingen.