The Sound of Eindhoven genomineerd voor internationale City Nation Place Award
Awards, Merk Eindhoven, Talent Town
7 oktober 2021

The Sound of Eindhoven genomineerd voor internationale City Nation Place Award

De campagne ‘The Sound of Eindhoven’ is genomineerd voor een internationale City Nation Place Award, in de categorie ‘Best Citizen Engagement’.

Over de campagne
Eindhoven is met de campagne The Sound of Eindhoven in de eerste helft van 2021 op zoek gegaan naar hét lied van Eindhoven. Tijdens de pandemie konden geen concerten en muziekevenementen worden gehouden, maar de creativiteit en energie in de stad stroomden nog steeds. Deze campagne moest de lokale muziekscene een boost geven en iedereen met liefde voor de stad werd uitgenodigd een eigen nummer in te zenden. Eindhovense muziekmakers, producers en fans gingen massaal aan de slag met hun ode aan Eindhoven.

Effect & resultaat
Er kwamen meer dan 100 inzendingen binnen, volledig geproduceerd en opgenomen. Deze tracks konden door iedereen worden beluisterd op een aparte Soundcloud campagnepagina, waar in totaal meer dan 72.000 luistersessies werden gemeten. Tijdens de stemperiode moedigden artiesten en bands hun fans en volgers aan om hun stem uit te brengen, wat leidde tot meer dan 8.000 publieksstemmen. Tegelijkertijd kwam er een expert jury samen om hun favoriet te bepalen.

Dit leidde uiteindelijk tot een jury top 5 en een top 5 van het publiek. De acht artiesten werden uitgenodigd voor een live finale show in de Effenaar. De finale werd gepresenteerd door de bekende Nederlandse artieste (en zelfbenoemd Eindhoven fan) Candy Dulfer, voor een live online publiek. Hangmat met 'Lichtjesroute' kreeg de meeste stemmen van het publiek en Jasmijn, een jonge singer-songwriter uit Eindhoven, werd met haar lied ‘Doemijdanieaan Man’ door de jury gekroond tot trotse winnaar. De prijs bestond uit de winnende track op vinyl, een videoclip, € 1.000,- en een 3D-gedrukt exemplaar van een Eindhoven vibe.

Over de City Nation Place Awards
In de categorie ‘Best Citizen Engagement’ gaat het om de menselijke factor. Plaatsen die kunnen aantonen dat de inwoner de strategie ondersteunt en er actief aan deelneemt maken kans op een nominatie en de felbegeerde award.

De City Nation Place Awards heeft meer dan 100 inzendingen van de meest innovatieve, creatieve en effectieve marktstrategieën ontvangen, afkomstig uit buurten, steden, regio's, landen en zelfs continenten wereldwijd. De inzendingen tonen aan dat meer en meer plaatsen de waardevolle relatie tussen kwaliteit van leven, toerisme en economische ontwikkeling erkennen en een gezamenlijke strategische aanpak van overheden en particuliere sector nastreven.

Het is voor de vierde keer dat Eindhoven genomineerd wordt voor een City Nation Place Award. In 2017 werd onze campagne Another City Trip genomineerd in de categorie ‘Best Use of Social Media’ en in 2018 won Eindhoven de Oscar van de citymarketing: ‘Place Brand of the Year’. In 2019 werd de Eindhovense nieuwjaarsfilm ‘Een Kei Fijne Film’ genomineerd. De in totaal vijf prestigieuze vakprijzen worden uitgereikt op 4 november 2021.

Share the Vibe
‘The Sound of Eindhoven’ is een verlengde van de ‘Share the Vibe’ campagne. Al meer dan vijf jaar lang worden creatieve makers benaderd om een ode aan de stad te brengen. Dat doen ze met behulp van de ‘vibes’ uit het beeldmerk van Eindhoven. Met ‘The Sound of Eindhoven’ was het de beurt aan muzikale talenten om de energie van de stad in muziek te vangen.

The Sound of Eindhoven is in het leven geroepen door Eindhoven365 en creatief bureau Edhv, gesteund door verschillende culturele instellingen: Cultuur Eindhoven, CKE, Dynamo, Effenaar, Metal Factory, Muziekgebouw Eindhoven, Popei & Rock City Institute.