This is Eindhoven’s City Trip
- Campagne
- City explorers
-
De vraag
Hoe maken we een stedentrip naar Eindhoven toekomstbestendig?
-
Onze oplossing
We ontwikkelen een nieuw perspectief op ‘duurzaam’ reizen met een inspiratiecampagne die tot buiten de stadsgrenzen reikt.
Strategische lijn
Deze case past binnen onze strategische lijn: “Verduurzaming van toerisme”.
Bekijk strategieIn het veranderende reislandschap is duurzaamheid een hoofdthema, maar wat betekent het nu echt? De afgelopen jaren werkten we aan een visie op gebied van duurzaam toerisme. Wat betekent duurzaamheid in de context van reizen en hoe geven we dit vorm binnen onze strategische lijn, toeristische campagnes en content? Met de campagne This is Eindhoven’s City Trip laten we zien hoe duurzaamheid méér dan alleen de ecologische voetafdruk is, inspireren we om ook onderweg op ontdekkingstocht te gaan, om vervolgens te eindigen in de stad van de toekomst.
De reis wordt de bestemming
Samen met Van Eijk & Van der Lubbe en de Travel Foundation startten we een onderzoek met als uitkomst een nieuwe visie op reizen, op z’n Eindhovens. Voorheen focusten we op wat er hier te doen is. We waren niet bezig met de reis die onze bezoekers afleggen om naar Eindhoven te komen. Terwijl tijdens de reis de meeste CO2-impact gemaakt wordt. We kunnen dat in verhouding verkleinen, door de reis onderdeel van de citytrip te maken. Waardoor de ervaring duurzamer wordt.
Het verplaatsen, het verblijf en het gebruik zijn de drie ankers waarop de duurzame citytrip is gestoeld:
Verplaatsen wordt onderdeel van het verblijf
Verblijf wordt onderdeel van het gebruik
Gebruik wordt de ultieme ervaring
We verbreden onze kijk op de letterlijke reis, maar ook op het begrip duurzaamheid. Duurzaamheid is méér dan je ecologische voetafdruk. Het gaat ook om economische en sociale duurzaamheid, bijvoorbeeld: lokale ondernemers ontdekken en connecten met locals. Duurzaamheid betekent ook: alles uit je trip halen, niets laten liggen. Je reis begint wanneer je de voordeur achter je dichttrekt.
-
Ketelhuis door Wouter Kooken
Piet Hein Eek door Wouter Kooken
Vernieuwde focus
Citymarketingorganisaties staan opgesteld voor de promotie van hun stad. De inspiratie reikt logischerwijs tot aan de stadsgrenzen. Het enige probleem? De bezoeker kijkt niet zo zwart-wit. Ben je een aantal dagen in Kopenhagen? Dan pak je Malmö ook mee. Daar ligt een kans. Wat als we samen zouden optrekken? We betrekken andere steden en versterken onze boodschap met betrekking tot het verduurzamen van toerisme. Samenwerken is ons in Eindhoven niet ongewoon, waarom zouden we dit niet toepassen in onze campagnes? Het zet kracht bij onze strategische lijn duurzaam toerisme, inspireert het vakgebied en het belangrijkste: het dient onze doelgroep.
Duurzaamheid betekent ook: alles uit je trip halen, niets laten liggen. Je reis begint wanneer je de voordeur achter je dichttrekt.
This is Eindhoven’s City Trip: een moderne pelgrimstocht
Hoe ziet dat er dan uit? We promoten een stedentrip naar Eindhoven niet als een duurzame stedentrip, het zit verweven in wat we doen. This is Eindhoven’s City Trip is als een moderne pelgrimstocht. Een reis naar de toekomst met als eindbestemming Eindhoven, stad van de toekomst.
We leggen de focus op reizen met de trein en delen vanuit Nederland en België drie routes:
Rotterdam - Tilburg - Eindhoven
Nijmegen - Den Bosch - Eindhoven
Antwerpen - Breda - Eindhoven
Je kunt natuurlijk direct naar Eindhoven reizen, maar met de campagne inspireren we bezoekers juist om een tussenstop te maken. Per stad delen we een aantal tips die delen in de energie van Eindhoven: innovatie, design, maar ook gezelligheid. De bezoeker komt er nu toch langs, waarom deze bestemming niet meepikken? Net zoals bij een traditionele pelgrimstocht is er een eindpunt, dat blijft Eindhoven. Hier ontdek je design, neem je een kijkje in de toekomst en voel je de energie.
-
Rotterdam door Wouter Kooken
Antwerpen door Wouter Kooken
Influencerweekend
We trapten de campagne af in het eerste weekend van september. Dat deden we met een groep contentcreators uit Nederland en België. Samen gingen we op moderne pelgrimstocht met als eindbestemming Eindhoven. We lieten de groep ervaren hoe de ultieme citytrip naar Eindhoven eruit ziet. In de steden op de route, maakten de influencers een stop bij locaties die aansluiten bij de mentaliteit van Eindhoven. Iets wat we ook verwerkten in de content op thisiseindhoven.com.
Zo maakten de influencers uit Antwerpen een stop in Breda waarbij ze naar Algorithmic Perfumery gingen om hun eigen innovatieve parfum te maken. De groep uit Amsterdam en Nijmegen maakte een stop in Den Bosch om bij Cor Unum langs te gaan. Uiteindelijk kwam iedereen samen op het eindpunt van de tocht: Eindhoven, de stad van de toekomst.
Op vrijdagavond werd de groep ontvangen voor een designdiner bij Keukenconfessies. Op zaterdag plantten ze gezamenlijk een boom bij PHOOD en dompelden we ze onder in de wereld van design bij Piet Hein Eek. Als afsluiter doken we het nachtleven in bij Otomoto. Op zondag ontdekten ze het Van Abbemuseum tijdens een privébezoek. De ultieme stedentrip naar Eindhoven werd afgesloten met een bijzonder laatste maal in de Paterskerk onder het licht van Shylight door Studio Drift.
Crossmediale campagne: je reis begint hier
Naast de content van de influencers is de campagne op meerdere plekken te zien in Nederland en België. We zetten onder andere online advertenties in. Dat deden we via onze eigen kanalen, maar ook die van externen in samenwerking met DPG Media. Het zwaartepunt van de campagne ligt op reizen. Een goede reden om de samenwerking aan te gaan met de NS. Op verschillende digitale schermen op stations in Nederland is de campagne te zien met de boodschap: Je reis naar Eindhoven begint in Rotterdam. Of een van de andere steden.
De campagne is opgedeeld in meerdere fases en waarbij we bij fase één willen inspireren om anders te reizen, verschuift de focus in de daaropvolgende fases op Eindhoven positioneren als de designstad van Nederland en de stad van de toekomst. Centraal staan de tips voor een ultiem bezoek aan Eindhoven.
-
Digitale Out of Home door George & Harrison
Zo mooi om vanuit de inzichten van het onderzoek te werken en dan op zo’n mooi en treffend concept te komen. Very, very nice!
Content
Thisiseindhoven.com is één groot platform met tips voor je bezoek aan Eindhoven. Speciaal voor de campagne hebben we drie routes uitgestippeld met tips. Daarnaast gaven we alle content met betrekking tot het plannen van een stedentrip een update. Op plan je trip vind je alle praktische informatie voor je reis, op de ultieme citytrip naar Eindhoven verwijzen we je door naar de juiste inspiratie. Of het nu gaat over museum- of ontbijttips. Zoals uitgelegd in onze contentstrategie, thisiseindhoven.com is voor evergreen content en onze @eindhovencity socials zijn voor storytelling en meer. Daarom delen we daar gidsen toegespitst op nu: hoe ziet een (duurzame) stedentrip er nu uit? En wat zijn de tien geboden om alles uit je citytrip te halen?
Meerjarige campagne
This is Eindhoven's City Trip is ons toekomstbestendige antwoord in de zoektocht naar een duurzamere stedentrip. Net zoals het verweven zit in de campagne, passen we het ook toe in onze werkwijze. In 2025 gingen we van start met de lanceringscampagne. Voor de komende jaren is de ambitie om de algehele campagne en de routes uit te breiden, waaronder in Duitsland.
De credits op een rij
Inzichten op het gebied van duurzaam toerisme kregen we van The Travel Foundation. Samen met Van Eijk & Van der Lubbe werkten we aan de visie en het concept op de toekomst van een citytrip. Megawatt werkte het concept voor ons uit. Blickfänger maakte de foto’s en video’s en George&Harrison verzorgde het drukwerk. Aan deze campagne werkten we samen met Breda Marketing, Citymarketing Tilburg, Den Bosch en Partners en vele Eindhovense ondernemers. Wij bedanken iedereen die een bijdrage aan de campagne heeft geleverd.
