Case

Homewards

  • Programmalijn nieuwkomers
Homewards Socialhub Nick Bookelaar 19112023 09575
  • De vraag

    Hoe helpen we nieuwkomers beter te landen in de regio Eindhoven?

  • Onze oplossing

    Door het ontwikkelen van een sociaalonboardingsprogramma voor Nederlandse en internationale nieuwkomers samen.

Partners

Strategische lijn

Deze case past binnen onze strategische lijn: “Integratie van nieuwkomers”.

Bekijk strategie

Eindhoven heeft de ambitie de meest menselijke innovatieve stad te zijn. Wat betekent dat voor de steeds groter wordende groep nieuwkomers in de stad? En wat doet de instroom van nieuwe inwoners met Eindhoven? Het zijn een paar van de hoofdvragen die we onszelf stelden in onze strategie voor 2030.

Als citymarketingorganisatie hebben we ons altijd sterk gericht op het promoten van de stad naar buiten toe. Op het aantrekken van nieuwe mensen die Eindhoven komen bezoeken of hier misschien voor langere tijd blijven. Om te werken, studeren of te ondernemen. Hoe het nieuwe inwoners vervolgens vergaat, is iets waar we minder zicht op hadden. In onze strategie voor 2022-2030 leggen we nadrukkelijk meer focus op de mensen in Eindhoven zelf. Of ze hier pas net wonen of al generaties lang.

Een nieuwe doelgroep (of toch niet?)

Als stadsmarketing richten we ons de komende jaren op vijf doelgroepen. Voor Eindhoven365 is de nieuwkomer een nieuwe doelgroep. Maar voor de stad zeker niet. Sinds de tijd van Philips trekt Eindhoven mensen uit andere delen van Nederland en ver daarbuiten aan. Wie kent er geen familie die ooit voor werk in de gloeilampenfabriek naar deze regio is verhuisd? Inmiddels werken bij een bedrijf als ASML alleen al meer dan 120 nationaliteiten.Eindhoven is altijd al een stad van nieuwkomers geweest dus. Maar met name de afgelopen tien jaar is de stad onmiskenbaar internationaler geworden. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Nieuwe inwoners die hun weg proberen te vinden. Oude inwoners die hun stad zien veranderen. Een ontwikkeling die - blijkt uit onderzoek - over het algemeen als positief wordt ervaren. Maar niet door iedereen, en zeker niet vanzelf. Welke rol speelt Eindhoven365 in de integratie van nieuwkomers? En op wie richten we ons dan precies?

Om antwoord te krijgen op die vraag vroegen we in 2022 aan Holland Expat Center South, Brainport Development en Expat Spouses Initiative om samen met ons een coalitie te vormen. We sloegen de handen ineen en gingen samen aan de slag.

The Creators Hub Jordi Sloots Eindhoven365 01615
Customer journey-sessie met coalitiepartners en Studio Tast

Onderzoek en testen

De afgelopen jaren zijn er verschillende onderzoeken verschenen die relevant zijn voor het nieuwkomersprogramma dat we nu ontwikkelen, waarover later meer. Belangrijk voor onze theoretische basis zijn bijvoorbeeld het WRR-rapport Samenleven in verscheidenheid en onderzoek van Tilburg University naar kennismigranten in de Brainportregio. Voor feiten en cijfers was het dashboard Internationals van gemeente Eindhoven een waardevolle bron.

Net als in de andere programmalijnen werken we samen met socialdesignbureaus om dit vraagstuk aan te gaan. Ontwerpbureau Studio Tast begeleidde ons om de behoeften van nieuwkomers verder te onderzoeken. Centraal stond de vraag: wat heb je als nieuwkomer nodig om ‘fulfilling life’ op te bouwen in onze regio? Dan gaat het natuurlijk om zaken als gezondheid, huisvesting en financiële zekerheid. Maar ook het sociale aspect speelt een doorslaggevende rol in het wel of niet succesvol landen als nieuwkomer. Het is precies het deel van de customer journey zijn waar wij ons als citymarketingorganisatie op willen richten.

Sociaal landen en je weg vinden

We zagen dat een migratie iets doet met je identiteit. Vastigheden die mede vormgeven wie je bent, zoals je oude baan, je rol in een vriendengroep en het naadloos aanvoelen van culturele gewoontes, vallen plots weg. Wie ben je in een nieuwe omgeving? Hoe zet je je vaardigheden in in een andere context? Hoe kun je van Eindhoven ook jouw stad maken? Daar antwoord op vinden heeft tijd nodig. En biedt tegelijkertijd de kans nieuwe kanten van jezelf te ontdekken.Ook is er enorme behoefte aan praktische informatie onder nieuwkomers. Het is niet dat die informatie niet voorhanden is. De informatie-overload is juist zo groot dat men door de bomen het bos niet meer ziet. Er is behoefte aan een plek waar alles samenkomt.Een andere cruciale behoefte, we benoemden hem eerder al, is het opbouwen van een sociaal leven. Dat gaat verder dan alleen vrienden hebben. Het betekent je gesteund voelen door een support netwerk en dat je onderdeel bent van iets groters.

21042023 int meeting Area51 Nick Bookelaar 08004
21042023 int meeting Area51 Nick Bookelaar 08055
    Sessie met Expat Spouses Initiative

Met Studio Tast testten we hoe je met spelelementen sneller contact kunt maken en informatie kunt filteren. In 2023 organiseerden we daarnaast met Expat Spouses Initiative twee uitgebreide sessies met internationals om te onderzoeken hoe zij onze content op thisiseindhoven.com ervaren. Kun je er vinden wat je nodig hebt? En wat is eigenlijk het eerste waar je als international online op zoekt in Eindhoven? (Spoiler: ‘Waar koop ik een fiets?’).

Wat gaan we doen?

Laten we vooruitkijken en ingaan op waar we op dit moment aan werken. Ons antwoord op de vraag hoe we nieuwkomers beter kunnen laten landen is Homewards. Een sociaalonboardingprogramma voor nieuwkomers. Een startpunt om je gevoel van thuis in deze regio te ontdekken en nieuwe vrienden te maken.Homewards bestaat allereerst uit fysieke events. Want hechte vriendschappen opbouwen doe je toch vooral in het echt. In november 2023 organiseerden we daarom de eerste editie van Homewards The Quiz. Een speelse manier om nieuwe mensen te ontmoeten en je inner-Eindhovenaar te ontdekken. In 2024 gaan we bouwen aan de online omgeving. Een platform waarop je praktische informatie vindt om sociaal te landen. En zo een community te bouwen waarmee je op een leuke manier gelijkgestemden treft. Alle goede initiatieven die al in de stad georganiseerd worden voor nieuwkomers krijgen hierop een plek. Het doel is om van Homewards een programma te maken waarmee je als nieuwkomer de tools en informatie krijgt om je sociale leven in Eindhoven te kickstarten. En zo een gevoel van thuis te versterken.

We richten ons binnen Homewards op Nederlandse en internationale nieuwkomers. Met het idee dat integratie tussen beide groepen misschien wel het beste lukt op gemeenschappelijke grond: het gegeven dat je allebei op het punt staat een leven op te bouwen in een omgeving waar je nog niemand kent. We zoeken daarbij ook de samenwerking met lokale Eindhovenaren op, bijvoorbeeld in het helpen filteren van informatie om je hier op weg te helpen.

Is Homewards iets voor jou?

Homewards is een samenwerking van Holland Expat Center South, Brainport Development, Expat Spouses Initiative en Eindhoven365. De identiteit van Homewards is een ontwerp van fffunction.studio.In 2024 gaan we Homewards verder uitbouwen. Heb je tips of wil je een bijdrage leveren? We ontvangen je bericht graag op renske@eindhoven365.nl.