Share the Vibe: Het gevoel van thuiskomen
Merk Eindhoven
22 december 2017

Share the Vibe: Het gevoel van thuiskomen

Acteur en videomaker Mike Weerts keerde, na een aantal jaren in de Randstad te hebben gewoond, terug naar Eindhoven. Vandaag deelt hij zijn gevoel bij de stad in een nieuwe Share the Vibe video.

"In mijn jonge jaren ging ik vanuit m’n geboortedorp Overloon meestal naar Nijmegen, maar vanaf m’n 18e lonkte Eindhoven ook. En in 2001 verhuisde ik er naartoe om aan de Academie voor Drama te studeren. Na die verhuizing werd ik eigenlijk een beetje verliefd op de stad. Vervolgens heb ik 12 jaar in Amsterdam gewoond om als acteur door te kunnen breken. In 2015 nam ik samen met Frank Lammers de film ‘Of ik gek ben’ op, drie maanden lang in Eindhoven en toen werd het echt duidelijk: hier wil ik weer wonen. De mentaliteit van het elkaar willen helpen, de Brabantse gemoedelijkheid, tijd voor elkaar nemen, maar ook de ondernemersdrift. Prachtig."

Gevoel van thuiskomen
"Het voelde als thuiskomen. Ik kwam tot rust, m’n kop ging open en er stroomden allerlei ideeën uit. De mensen zijn relaxter, opener en de herinrichting van de stad geeft zo’n gave samensmelting van kekke architectuur en het lompe, rauwe industriële. Dat geeft zoveel dynamiek, daar raak ik op een hele positieve manier door geprikkeld. Eindhoven voelt als een stad met nog onontdekte geheimen. Met mooie en lelijke kanten. Onafhankelijk en tegelijkertijd op zoek naar houvast. Misschien ook wel naar veiligheid. Maar niet bang om te experimenteren, op z’n bek te gaan en weer op te staan. Een stad die je uitdaagt om het beste uit jezelf te halen. Er liggen hier nog gigantisch veel mogelijkheden buiten de design, tech en kennis-pijlers. Het cultuurstuk moet niet vergeten worden en daar wil ik me heel hard voor maken. Voor een gaaf sociaal leven heb je cultuur nodig. Eindhoven moet z’n nek nog verder uitsteken en ook dáár vol op in durven zetten."

Emotie en beleving van deze bijzondere stad
"In de andere videos werd vaak teruggegrepen op de drie pijlers (techniek, design en kennis), maar ik wilde iets met mijn beleving doen. Daarom heb ik een tekst geschreven en die door Björn van der Doelen laten inspreken en van muziek laten voorzien. Een trip van zonsopkomst tot zonsondergang over thuiskomen, gemis en aanschouwen. Geënt op de mensen, de emotie en de beleving van deze bijzondere stad. Vele lagen die de onderbuik hopelijk laten bewegen."

Het merk Eindhoven is een dynamisch merk dat toebehoort aan de gemeente, maar ook aan de stad en haar inwoners. De ‘vibes’ uit het beeldmerk zijn vrij voor iedere Eindhovenaar om zijn of haar eigen energie in te stoppen.

Voel jij de Eindhoven energie ook? Deel dan mee via #SharetheVibe en @Eindhovencity.