Case

New Dutch

  • Campagne
New Dutch 2 foto House of Yellow

Nederland wordt vaak geassocieerd met tulpen, klompen en molens. Die beelden zijn gebaseerd op het verleden, en zijn niet meer representatief voor het moderne land dat we nu zijn. Het Nederland van nu is open minded, uitdagend en super creatief. Alleen… wie ziet dat?

Het Nederland van de 21e eeuw heeft veel te bieden en is aantrekkelijk voor inwoners, bezoekers en internationaal talent. We zijn goed in het bedenken en maken van duurzame oplossingen voor de problemen van morgen. Dit zijn vaak innovaties van wereldformaat. Hoogste tijd om dit wereldkundig te maken!

Onze hoogtijdagen zijn pas net begonnen

Manifest

Ons rijke verleden is de basis voor ons succes in de toekomst. Beiden hebben bestaansrecht. Beiden zijn van grote waarde bij het definiëren van onze moderne identiteit en de sociale en economische impact daarvan. In een speciaal ontwikkeld New Dutch Manifest pleiten we derhalve voor (meer) aandacht voor het Nederland van nu en de toekomst. Want alleen dan vertellen we het juiste verhaal en maken we het verhaal van Nederland compleet!

Hier Strijps foto Nadia ten Wolde
Modern architecture on Strijp-S
Ketelhuisplein DDW Max Kneefel
Dutch Design Week 2021

De betekenis

New Dutch is de term voor het innovatieve aanbod van Nederland, zoals toekomstbepalende architectuur, design, technologie en het open minded en het inventieve karakter van bewoners en ondernemers die zich inzetten voor een betere (duurzame) samenleving. Het is enerzijds een ‘mindset’, anderzijds een fysiek product. De mindset New Dutch wordt omschreven in het manifest en komt overeen met de positionering van Brand NL. Het fysieke product New Dutch is het bezoekbare en beleefbare aanbod, wat weer een reflectie is van de mindset.

3 D printed concrete housing Eindhoven Houben and Van Mierlo architecten
Toekomstbepalende architectuur in de vorm van 3D-geprinte huizen - Houben/Van Mierlo

Betrokken partijen

Met het New Dutch Manifest in de hand heeft Eindhoven365 als eerste Rotterdam Partners en het Nationaal Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) benaderd. De reden: Rotterdam is de grootste Nederlandse stad met een duidelijk en aantrekkelijk New Dutch profiel, aanbod en mentaliteit. NBTC is als onze nationale Destinatie Management Organisatie (DMO) onmisbaar in de ontwikkeling en positionering van New Dutch. Inmiddels hebben Rotterdam Partners en NBTC het Manifest omarmd en hebben ze samen met Eindhoven365 een ambitie geformuleerd.

Raving Dahlia
Phood Farm Photo Chloe Alyshea
    Raving Dahlia tijdens STRP Festival - Hanneke Wetzer Tim Elfring van Phood Kitchen - Chloe Alyshea

Ambitie

De ambitie van New Dutch is in vier doelen uiteen te zetten:

1. Een duurzame samenwerking creëren tussen bedrijfsleven, onderwijs en DMO’s waarin de Brand NL en het ‘visit domein’ elkaar versterken;
2. Breed draagvlak realiseren voor een integrale aanpak van duurzaam toerisme rondom New Dutch;
3. Trots en naamsbekendheid genereren onder Nederlanders;
4. Een verrijking van de positionering van Nederland die dat toekomstbeeld kan schetsen, wat uiteindelijk zal resulteren in een themajaar en fungeert als vliegwiel.

Nadat een solide basis vanuit Eindhoven365 (met inhoudelijk support van VisitBrabant), Rotterdam Partners en NBTC is neergezet, kunnen organisaties (vanuit steden, gebieden, locaties en concepten) die zich in het profiel van New Dutch herkennen op deze beweging aanhaken.

Ben je benieuwd naar het New Dutch manifest?

Download hier