Case

Merk Eindhoven

  • Merkontwikkeling
Liquid vibes

De eerste fase van Eindhoven365 stond volledig in het teken van de merkontwikkeling van de stad. Na de organisatorische start, hebben we 2012 gebruikt om onderzoek te doen naar de identiteit van de stad. Vervolgens hebben we in 2013, na een dynamisch proces met een Virtual Design Agency, het nieuwe merk Eindhoven succesvol gelanceerd.


Een merk dat aansluit bij de citymarketingstrategie van de stad en de bijbehorende merkpijlers Technologie, Design en Kennis. Vanaf dat moment zijn wij de ‘Custodian of the Brand’, ofwel de hoeder van het merk Eindhoven.

Virtual Design Agency
Werksessie van Virtual Design Agency
Merk Eindhoven lancering
Merk Eindhoven lancering in 2013 - Nick Bookelaar

De stad van samenwerking

Wij bewaken dus het merk en de mentaliteit van Eindhoven. Vanuit die rol laden we het merk op zoveel mogelijk plekken. Daarnaast hebben we bestaande merkdragers, in al haar verschijningsvormen, omgebouwd naar de nieuwe visuele identiteit. Maar ook partijen uit de stad zijn met het beeldmerk aan de slag. Op stickers, posters, broches en in kerstpakketten; op veel plekken in de stad zie je de ‘vibes’ terugkomen. Op deze manier wordt het ook door mensen in de stad gedragen en uitgedragen en laden we samen het merk Eindhoven.

Eindhoven vibes Banksy-style
Eindhoven toetje
    Eindhoven vibes Banksy-style - Jan Timmer Eindhoven toetje
The Vibe caps
Neon Vibes
    Eindhoven caps - Peter Kentie Neon vibes - Chris van Baal

Erkenning

Dat deze werkwijze als inspirerend wordt gezien, is in 2018 bevestigd met een Place Brand of the Year Award, de hoogste uitreiking van City Nation Place. “Dankzij een breed gedragen en innovatieve aanpak inclusief een open-source merkstrategie heeft Eindhoven een bijzondere en effectieve marketing en branding gerealiseerd”, aldus de jury. In 2015 wonnen we al een Dutch Design Award voor Beste Opdrachtgever. En ook daar zijn we bijzonder trots op. De jury roemde in dat rapport het lef waarmee we het project Merk Eindhoven hebben aangepakt. De collectieve samenwerking die positieve energie creëert en leidt tot onconventionele oplossingen voor complexe uitdagingen. Zo passend bij Eindhoven, de stad van de samenwerking. De aanpak werd daarnaast erkend door (inter)nationale media, zoals Dezeen en MarketingTribune.

DDA15 Awardshow
Dutch Design Awards awardshow 2015 - Bo van Veen

Merk Eindhoven in woord

Het merk Eindhoven bestaat niet alleen uit beeld. Het juiste merkverhaal is zeker zo belangrijk. Dat brengt ons in staat om de identiteit niet alleen goed te visualiseren, maar ook goed te beschrijven. Dat doen we in de vorm van de Eindhoven formule welke volgens ons ‘spot-on’ het DNA van de stad blootlegt: Unconventional x Collaboration = Energy.

Unconventional x Collaboration = Energy

Om nog meer verdieping te geven aan de mentaliteit en als extra aanvulling op de Technologie, Design, Kennis positionering, zijn ook een drietal merkwaarden gekozen: Imagine (de verbeeldingskracht om de toekomst te zien), Experiment (durf om de toekomst te prototypen) en Realize (het vermogen om dromen ‘hands on’ te realiseren). We merken dat dit verhaal erg goed resoneert en het merk Eindhoven ondersteunt in het maken van de juiste activatiekeuzes.

Share the Vibe

Om het merk lading te geven is in 2016 de (doorlopende) Share the Vibe campagne gelanceerd. In de afgelopen jaren zijn grote beeldmakers uit de stad uitgenodigd om hun eigen gevoel en betrokkenheid bij Eindhoven te delen met de wereld. Denk daarbij aan makers als Bart Hess en designlab Envisions, maar ook fotografen als Cleo Goossens en anderen komen aan de beurt. Deze campagne is ontwikkeld door The Virtual Design Agency (VDA), met als art director Remco van de Craats van Edhv, in opdracht van Eindhoven365 en gemeente Eindhoven.

Share the Vibe video van Aptum Lighting

In 2021 werd de Share the Vibe campagne van video uitgebreid naar audio. Eindhovense muziekmakers, producers en fans gingen massaal aan de slag met hun muzikale ode aan Eindhoven. Dit leidde uiteindelijk tot 100 inzendingen en twee winnaars, gekozen door een vakjury en het Eindhovens publiek. Lees hier meer over deze campagne:

Share the Vibe
The Sound of Eindhoven foto Nadia ten Wolde

The Sound of Eindhoven

View case

The Vibe

Daarnaast proberen we het merk constant lading te geven door middel van de verkoop van een eigen duurzaam kledinglijn, genaamd The VIBE. De unisex collectie is gemaakt voor zowel volwassenen en kinderen, en bestaat uit t-shirts, polo’s, hoodies, sweaters, joggingsbroeken, caps en totebags. Voor iedereen die het merk met trots wil dragen. De producten zijn verkrijgbaar in de webshop van This is Eindhoven.

The Vibe hoodie
The VIBE hoodie - Cleo Goossens