KONINGSDAG 2021

Toen Koningsdag vanwege de coronamaatregelen in het water dreigde te vallen werd er gezocht naar een nieuwe stad die technologisch in staat zou zijn om de jaarlijkse festiviteiten op unieke wijze (online) te organiseren. Eindhoven, bekend om haar technologie, design en kennis werd gevraagd om gaststad te zijn en de koninklijke familie te ontvangen.

De opdracht aan de stad luidde om niet alleen het evenement, wat op de nationale televisie uitgezonden zou worden, vorm te geven, maar ook om een online programma te creëren wat mensen op zou roepen om op een veilige manier Koningsdag te vieren. Dit heeft uiteindelijke geresulteerd in een dagvullend programma met het thema “KennisMaken”, waar vanuit Eindhoven365 een bijdrage aan is geleverd.

Koningsdag-Eindhoven-Header.jpg

Dick-Middelweerd_Koningsdag.jpg

LIVE UITZENDING
Om deze dag zo veilig te laten verlopen is er gekozen om het op een besloten plek te ‘vieren’, de keuze viel op de High Tech Campus. Hier werden Koning Willem-Alexander, Koningin Máxima en de prinsessen Amalia, Alexia en Ariane door de gemeente Eindhoven ontvangen in een studio waar een groot deel van het Koningsdagprogramma werd ingevuld. Dit bestond o.a. uit koken sterrenchef Dick Middelweerd en food designer Annelies Hermsen, rijden in een virtuele Formule 1-race en een unieke voorstelling van muziek, dans én drones. 

COMMUNICATIE & CONTENT
Eindhoven365 kreeg daarnaast een rol in het communicatieteam dat werd samengesteld om Koningsdag 2021 in goede banen te leiden. Samen met dit team hebben we een communicatie- en contentmarketingplan gemaakt waaronder o.a. de online programmering viel. Hiervoor ontstond het idee een online festival te organiseren inclusief de welbekende timetable, waarop je kunt zien hoe laat er wat er te doen is en in welke ‘kamer’.


THEMA & PROGRAMMA
De inhoud van het festival werd verdeeld over vijf thema’s met eigen doelgroep. Hierbij werd ook een eigen KennisMaker aangehaakt: Mike Weerts (Oranjefan), Lily Tjon (Eindhoven Explorer), Gisèle Mambre (designliefhebber), Tessa Hartjes (tech lover) en Björn van der Doelen (feestvierder). Op basis hiervan werden online activiteiten georganiseerd, waaronder de succesvolle Designloterij in samenwerking met Sectie-C, een knutselcursus samen met de Ontdekfabriek, een live stadstour met behulp van WithLocals en een documentaire over de Impromptu Graduation Show bij de Kazerne. 

HUISSTIJL
Met onze ervaring, inzichten en netwerken hebben we aan de basis gestaan van de huisstijl. Dat geldt voor de website: Koningsdageindhoven.nl en de daarbij horende uitingen. Uit verschillende Eindhovense ontwerpers hebben we gekozen om samen te werken met HeyHeydeHaas. Zij hebben een herkenbare basis neergezet die ook in citymaking (banieren, vlaggen etc.) uitgewerkt is. Zo is de stad ook tijdens beperkende maatregelen en zónder fysieke activiteiten, een feest om in te zijn.

Designloterij_Koningsdag.jpg

Achter-de-schermen_Koningsdag.jpg

ONLINE CAMPAGNE
De bovengenoemde vijf doelgroepen vormden tevens de basis van een online campagne. Deze werd ingezet om online Koningsdag bezoeker verder te enthousiasmeren. In meerdere fases, gedurende een periode van ongeveer twee maanden, werden de doelgroepen met inhoudelijke en relevante content geactiveerd op Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube.

SAMENWERKING
Eindhoven247 zorgde ervoor dat alle programma-ideeën daadwerkelijk werden uitgevoerd: zij verzorgden het programma en de productie. Daarnaast bestonden de samenwerkingen o.a. uit: HeyHeydeHaas (huisstijl), Yellowhawk (campagne), Blickfänger (video), Nadia ten Wolde (video).