Bright Talents, kom maar op
Talent Town
12 februari 2016

Bright Talents, kom maar op

In 2020 wil Eindhoven een vaste plek bemachtigen in de top 10 van de meest innovatieve regio’s van de wereld en de top 3 van Europa. Daarom vermarkten wij Eindhoven als stad van technologie, design en kennis. Het doel is dat de slimste jongens en meisjes uit de wereld onze stad kiezen om te wonen, werken en/of bezoeken. Ik leg je graag uit waarom we dat doen.

20.000 extra talenten
Er is berekend dat de Eindhovense economie de komende vijf jaar 20.000 extra talenten nodig heeft. Maar talent is schaars en de wereldwijde competitie wordt steeds groter. Er is zelfs een heuse ‘global war for talent’ gaande. Logisch wel, want door het aantrekken van talent, kun je als stad blijven innoveren. Door innovatie wordt er werkgelegenheid en welvaart gecreëerd, die de stad vervolgens kan investeren in sociaal maatschappelijke ontwikkelingen.

Whole brain thinkers
De inspanningen die wij doen op het gebied van citymarketing moeten dus bijdragen aan het aantrekken van deze talenten. Maar wie zijn dat dan? Wij spreken overigens niet over talenten in het algemeen, maar over Bright Talents. Volgens ons zijn dat zogenaamde ‘whole brain thinkers’, die zich bevinden op het snijvlak van de linker en rechter hersenhelft. Ze zijn dus creatief en technologisch onderlegd. Wij denken dat ze tussen de 20 en 30 jaar zijn, internationaal georiënteerd, de ambitie hebben om de wereld te veranderen, anderen kunnen overtuigen van hun ideeën en avontuurlijk zijn ingesteld. Daarbij staan ze op het punt om een eerste of tweede master of PhD te kiezen. Zo kunnen ook al met hun PhD bezig zijn of net zijn afgestudeerd.

Gedegen onderzoek
Om te zorgen dat onze inspanning aansluiten bij de wensen en interesses van onze doelgroep, willen we de Bright Talent zo goed mogelijk leren kennen. Omdat we geloven dat Eindhoven een stad van kennis is, vinden we dat we die kennis ook moeten benutten. Daarom hebben we het Eindhovense bureau Tech-to-Market de opdracht gegeven om uitgebreid onderzoek te doen naar de buyer persona en customer journey van de Bright Talent.

Eindhoven mag dan wel geen wereldstad zijn. Maar Eindhoven is wel ‘the off the beaten track’ alternatief

Dit is wat ze willen
Uit het onderzoek blijkt dat er voor Bright Talents twee redenen het belangrijkste zijn om naar het buitenland te gaan. Enerzijds is dat het verwerven van een nieuwe set vaardigheden die past bij de droom die zij vol ambitie najagen. Dat betekent dat ze eerst zoeken naar een specifiek universiteitsprogramma, project of baan, voordat ze een stad overwegen. Het grote voordeel van Eindhoven en de regio daarbij is het unieke design en technologie ecosysteem. Dat maakt Eindhoven aantrekkelijk vanwege de mogelijkheden voor Bright Talents op lange(re) termijn. Anderzijds zijn Bright Talents op zoek naar persoonlijke ontwikkeling en nieuwe ervaringen. Eindhoven mag dan wel geen wereldstad zijn. Maar Eindhoven is wel ‘the off the beaten track’ alternatief, met meer onontdekte gebieden en activiteiten dan op het eerste gezicht lijkt.

Dit en meer nuttige inzichten gaan we de komende tijd inzetten om die Bright Talents naar Eindhoven te trekken. To be continued.