Duitse influencers maken kennis met de Eindhoven mentaliteit tijdens ‘Not Another Citytrip’
Merk Eindhoven, PR
16 september 2019

Duitse influencers maken kennis met de Eindhoven mentaliteit tijdens ‘Not Another Citytrip’

Afgelopen weekend stond in het teken van de vierde editie van ‘AnOther Citytrip’, een campagne van citymarketing organisatie Eindhoven365 om de stad als toeristische bestemming op de kaart te zetten. De campagne richt zich dit jaar specifiek op Duitse influencers uit Nordrhein-Westfalen en hun internationale achterban.

Overbrengen van de Eindhoven mentaliteit
Onder de naam ‘Not Another Citytrip’ is er dit jaar gekozen om heel specifiek influencers uit te nodigen die bij de Eindhoven mentaliteit passen; de mentaliteit van een niet-alledaagse stad. De influencers zijn persoonlijk geselecteerd op basis van hun uitstraling en interesses, en zijn voorzien van een stoer, rauw randje met een voorliefde voor design. Om in te spelen op de huidige online trend van authenticiteit, lag bij deze editie de focus op het opbouwen van relaties, in plaats van enkel het schieten van “het perfecte plaatje”.

Off the beaten track programma
Er kwamen zes Duitse influencers naar Eindhoven, voor een 48-uurs weekendtrip waarin ze op de fiets allerlei off the beaten track hotspots verkenden. Denk aan Woensel-West, het NRE-terrein en Strijp R. Onder andere in deze stadsdelen is Eindhoven365 wederom succesvolle samenwerkingen aangegaan met lokale partners als hotels, winkels, horeca en cultuur instellingen. Samen met Eindhovens collectief Biki90 werd een op maat gemaakt programma samengesteld, waarin meerdere locals werden betrokken en voorgesteld aan de Duitse influencers.

Ervaringen Influencers
Eindhoven is eine Stadt zum Verlieben. Und mich hat’s voll erwischt! Definitiv nicht der letzte Besuch!
Lilli (@kitschcanmakeyourich)

Eindhoven you have been sooooo good!
Julia (@juliahml)

Bin noch sprachelos und uberwaltigt vom Wochenende! So viele tolle Menschen, so eine tolle Stadt und alles voller Pflanzen. Also genau meins.
Astrid (@skaramelle)

You inspired us <3
Sacha Grewe (@artcanbreakyourheart)

Impact campagne
Tijdens en na ‘Not Another Citytrip’ deden de influencers met meer dan 450.000 volgers verslag van hun ervaringen op Instagram. Doel is om Eindhoven onder de aandacht te brengen bij Duitse ‘City Explorers’ en ze te activeren voor een (meerdaags of kort) stadsbezoek aan Eindhoven. Net na dit geslaagde weekend zijn al meer dan 300 Instagram stories en Instagram posts verschenen en is er veel interactie met hun achterban, die enthousiast reageren op wat Eindhoven te bieden heeft. De resultaten van de campagne zijn pas na een paar maanden echt zichtbaar, omdat de online invloed de komende maanden nog voortduurt. De komende periode zet Eindhoven365 in op een online campagne in Duitsland, waarbij de output van de influencers gebruikt wordt om Eindhoven als off the beaten track citytrip bestemming bij een nog bredere doelgroep onder de aandacht te brengen. Hiervoor worden Instagram, Facebook, YouTube, Google Ads en native advertising ingezet.

Prijzen
Another City Trip is een citymarketing concept ontwikkeld door Eindhoven365 in samenwerking met content marketing bureau Zandbeek. De vorige drie edities van Another City Trip wonnen al eerder diverse prijzen in het vakgebied. Zo won de campagne de prestigieuze Content Marketing Award, georganiseerd door het toonaangevende Amerikaanse Content Marketing Institute, zilver bij de Dutch Interactive Awards, een German Design Award en vorig jaar twee Influencer Marketing Awards in Londen. Voor de 2019 editie is samengewerkt met campagnebureau Fama Volat.

Eindhoven als bestemming
Eindhoven is als bestemming steeds meer in trek bij buitenlandse toeristen, zo laat het aantal hotelovernachtingen van de afgelopen jaren zien. Zo waren in 2017 van de in totaal 917.000 overnachtingen (een stijging van 15 % ten opzichte van 2016) circa tweederde buitenlandse bezoekers. Met een kamerbezetting van 78% heeft Eindhoven na Amsterdam het hoogste percentage landelijk. Ook 2018 laat een significante stijging zien.