Case

Wrap up the year

  • Campagne
Winkelen Max Kneefel
  • De vraag

    Hoe maken we Eindhoven een aantrekkelijk alternatief op traditionele steden om te bezoeken tijdens de feestdagen?

  • Onze oplossing

    Laten we de stad inpakken en campagne voeren met een stijl die doen denken aan mooi inpakpapier.

In cijfers

  • 167.646 search vertoningen
  • 40.831 webkliks

De feestdagenperiode vormt een belangrijke periode in het jaar, onder andere voor onze binnenstadseconomie. Jarenlang is er onder de noemer ‘Fijne Feestdagen Festival’ campagne gevoerd om bezoekers in deze periode naar de Eindhovense binnenstad te trekken en hen een feestdagengevoel te bieden. Tot 2021.

Om tal van redenen heeft dat concept in de afgelopen jaren zijn kracht verloren. Vanuit de Stichting Binnenstad Eindhoven (SBE), in samenwerking met de Bedrijven InvesteringsZone Eindhoven Centrum (BIZ), is het initiatief genomen om samen met Eindhoven365 als begeleidende partij te onderzoeken op welke wijze een nieuw te ontwikkelen concept toegevoegde waarde kan creëren voor inwoners, bezoekers én ondernemers.

Wrap up the year Out of Home
Wrap up the year - HeyHeydeHaas

De behoefte aan een onderscheidend en sterk campagneconcept wordt versterkt door de corona-impact op onze binnenstad. Er is toegenomen behoefte aan het stimuleren van kwalitatieve traffic met voldoende bestedingspotentieel. Naast dagtoerisme is het van belang om vooral ook meerdaags bezoek aan de stad te stimuleren. Wanneer mensen overnachten en dus langer in de stad verblijven zullen zij ook meer besteden, waardoor de economische impact toeneemt voor onder andere hotels, horeca, retail en cultuur.

Op basis van de vibes zijn patronen ontworpen die doen denken aan mooie cadeaus en inpakpapier.

Wrap up the Year!

Creatief bureau HeyHeydeHaas heeft hiervoor het concept ‘Wrap up the Year’ ontwikkeld, te beginnen met de visuele identiteit. Op basis van de vibes zijn patronen ontworpen die doen denken aan mooie cadeaus, inpakpapier en andere feestelijkheden. Deze sfeervolle grafische stijl kan zowel de stad aankleden, als voor marketingboodschappen in print en online media dienen.

Op thisiseindhoven.com werd uitgelicht wat wél kan om het jaar in stijl af te sluiten, met de inachtneming van de toen geldende maatregelen. 2021 markeert de start van de campagne en zal de basis vormen waarop de komende jaren kan worden voortgebouwd.

Flyrercampagne
Wrap up the year Rechtestraat
Bloembakken in stijl - Max Kneefel

Sfeervolle en feestelijke binnenstad

Met dank aan de ‘Festipoorten' (Porte Celesti), kerstbomen op het Wilhemina- en Clausplein, sfeermuziek in de binnenstad en natuurlijk de visuele identiteit van de campagne, ademde de stad feestdagen uit. Uiteraard op een zo verantwoord en zorgeloos mogelijke manier, waarbij de focus lag op spreiding van bezoekers.

Zorgeloos winkelen

Een essentieel onderdeel van de feestmaand zijn feestinkopen. Met pagina’s in de zaterdageditie in het Eindhovens Dagblad gaven we vijf tips hoe je als bezoeker slimmer je inkopen doet, waaronder: begin op tijd, kom doordeweeks en shop lokaal. Dit artikel werd online doorvertaald via Indebuurt Eindhoven. Om het grotere publiek aan te spreken, waren er daarnaast ook longreads te lezen op AD.nl en NU.nl. Uiteraard werden al deze online publicaties extra aangejaagd middels advertenties.

Wrapup citybeacon
Wrap up the year Heuvel
    Uiting op een citybeacon - Max Kneefel Wrap up the year in de Heuvel - Max Kneefel

Bereik

Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, is daarnaast de combinatie van buitenreclame (vlaggen, banieren, europanels, citybeacons en LED-schermen) en online media (socialmediacampagne en online advertenties op o.a.a regionale en landelijke nieuwswebsites) ingezet. Zowel online als offline is continu verwezen naar thisiseindhoven.com en haar database aan culturele instellingen, horeca- en retailondernemers.

Ruimtelijke interventies

Naast de visuele identiteit, is het de komende jaren de bedoeling dat in deze stijl ook mooie feestelijke interventies worden geplaatst in de binnenstad, om daarmee bij te dragen aan een eindejaarsbeleving in Eindhoven-stijl. Vanwege de coronamaatregelen konden we dat in 2021 helaas niet helemaal naar wens realiseren. In de eerste helft van 2022 wordt onderzocht hoe we campagne kunnen uitbreiden met ruimtelijke interventies in de binnenstad.

Partners

Deze campagne is tot stand gekomen door een nauwe samenwerking met Stichting Binnenstad Eindhoven (SBE), Bedrijven Investeringszone Eindhoven Centrum (BIZ), Gemeente Eindhoven, HeyHeydeHaas en Eindhoven247.