Een lokale campagne voor Eindhoven
Merk Eindhoven, Organisatie, Strategie
4 mei 2020

Een lokale campagne voor Eindhoven

De huidige ontwikkelingen omtrent het Coronavirus hebben grote impact op onze stad. Waar wij normaal bekend staan om onze internationale focus, leggen wij de accenten nu lokaal. Wij laten de lange termijn koers niet los maar nemen, gezien de actualiteit, nu onze verantwoordelijkheid.

Dit heeft zich onder andere geresulteerd in een langlopende campagne, als onderdeel van de langetermijnstrategie om de economie van de stad een impuls te geven ten tijde van de Coronacrisis. We hebben deze campagne ingedeeld in een aantal fases:

Fase 1: Thuisblijf activiteiten
Direct na de eerste maatregelen van het RIVM in maart hebben wij onze website ThisisEindhoven.com opnieuw ingericht, waarbij specifieke content in het Nederlands en Engels is gepubliceerd, passende bij de actualiteit. In deze fase hebben we de focus gelegd op 'Thuisblijf activiteiten', inspirerende beelden en allerlei mogelijkheden om Eindhoven digitaal te ervaren. Een aantal voorbeelden:

Thuisblijf tips
Maatschappelijke initiatieven
Eindhovense kleurplaten en een memory spel voor kinderen
Augmented Reality Snapchat filter
Online exposities van lokale musea
‘#YourTurn’ DIY video voor kinderen

ar-game-kat.jpg
AR Game 'Rare Kwast'

Daarnaast hebben wij via This is Eindhoven en onze social media kanalen een videoboodschap uitgestuurd om alle Eindhovenaren een hart onder de riem te steken. Positief, hoopgevend en gericht op samenwerking en de Eindhovense energie die ook nu in de stad blijft stromen. En met succes: de video is bijna 200.000 keer bekeken, maar liefst 1.243 keer gedeeld en was goed voor 3.600 reacties. Bekijk de videoboodschap hier:

Deze en andere content inspanningen van de afgelopen weken en het dagdagelijks draaien van online campagnes hebben ervoor gezorgd dat het verkeer naar de website is gestegen met bijna 20%. De betrokkenheid bij actuele content is hoog: bezoekers blijven zichtbaar langer op de website en bekijken daarnaast meer pagina's per bezoek. Ook in fase 2 blijven we inzetten op het ontwikkelen van nieuwe en inspirerende content, waarmee we van waarde willen zijn voor zowel de inwoner als de ondernemer.

Fase 2: Koop lokaal
In samenwerking met gemeente Eindhoven en de BIZ lanceert Eindhoven365 vanaf maandag 4 mei een 'Hou onze stad sterk' campagne. De campagne laat authentieke lokale ondernemers zien en roept Eindhovenaren op om lokaal te kopen. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken wordt de combinatie van buitenreclame (500 abri’s, 400 europanels en 10 LED-schermen) en digitaal (paid advertising via onze social media kanalen) ingezet. Zowel online als offline wordt continue verwezen naar ThisisEindhoven.com en haar database van horeca en retail ondernemers. Bekijk onze campagne video hier:

“We zien dat Eindhoven met de energie ontwikkeld door de ondernemers zich snel heeft kunnen aanpassen. Door creatief samen te werken, door te innoveren, door gedurfde en krachtige stappen te nemen” aldus Peter Kentie, directeur Eindhoven365. “We horen en zien vanuit de stad ook de behoefte om vooruit te kijken. En daar spelen we op in met deze grootse campagne, overduidelijk zichtbaar in de openbare ruimte ter ondersteuning. Hou onze stad sterk is de heldere boodschap uitgedragen door authentieke Eindhovense ondernemers in woord en beeld.”

koop-lokaal.jpg

SYL-010.jpg

De gezichten op de Out of Home uitingen en in de video: Tim & Sabine van PHOOD Kitchen, Casper van de Bierbrigadier, Margo van Magda Boutique en Yetunde van Yetunde & The Vintage Alternatives.

Deze fase van de campagne heeft een looptijd van twee weken. Om de boodschap zo breed mogelijk uit te rollen hebben we daarnaast lokale pers benaderd. Uiteraard blijven we ook na deze twee weken inzetten op de “Koop lokaal” boodschap.

Toonbank App
Mede op initiatief van Eindhoven365 hebben een aantal lokale ondernemers zich aangesloten bij de lancering van de zogenoemde Toonbank App, een tool om als winkel of horeca onderneming direct aanbod online te kunnen aanbieden. Sinds een aantal weken is de app te downloaden voor IOS en Android door consumenten. Registreren als ondernemer kan via een online formulier.

Fase 3: Kom naar de stad
Om de economie van de stad een impuls te blijven geven zal fase 3 van de campagne erop gericht zijn om bezoekers op een veilige manier naar te stad te trekken en hartelijk te verwelkomen. Uiteraard is de start en uitrol van deze fase volledig afhankelijk van de actualiteit en het maatschappelijk sentiment. Achter de schermen zijn wij druk bezig om ook deze fase gereed te maken en alvast klaar te hebben staan.

Via onze kanalen houden wij je op de hoogte van de voortgang van onze campagnes. Wij blijven dagelijks volop nieuwe en inspirerende content ontwikkelen, waarmee de komende periode onze kanalen verder verrijken. Eindhoven365 blijft op de achtergrond aan de slag met haar overige ambitieuze projecten en plannen. Echter zullen we de doelstellingen en uitrol hiervan blijven evalueren. Heb je feedback of ideeën? Laat het ons vooral weten!